transportlöpning och en dag i farten

Kan inte låta bli att tycka att det låter lite häftigt att ta det ordet i munnen. Detta trots att min transportlöpning bara var 3 km. Före februari hade jag utan att tveka valt 35 minuters promenad framför 18 minuter löpning..konstigt det där hur kroppen kan ställa om sig.Dock ingen omställning som kommit som ett brev på posten utan det har krävts både blod (skavsår och skrapsår pga klantighet) svett och tårar (mitt återhämtningspass efter långpasset som skulle bli ren njutning) för att komma dit jag är nu..och jag har en bit kvar ännu..Nåja nu ska jag inte tjata om min transportlöpning hem utan ska byta ämne..eller eg inte men miljö.

Idag var det då time för långpass. Termometern visade 9 gradet och ute så regnade det som bara den..blev då löpbandet. Vilket är ok om man ska springa kortare sträckor...annars ren hjärngympa..Planen var 9-11 km antingen i form av tempointervaller eller i lugn jämn fart.Bestämde mig för 10,5 km i lugn fart och klev upp på  bandet..Dagen till ära hade jag med mig en maxim gel- inte för att jag anser jag behövde fylla på med den under det pass jag planerat, men har tänkt att använda mig av dem till halvmaran, så ville testa hur min kropp tog emot gelen.

Började tuffa på i lagom tempo. Pulsen höll sig fin och jämn. Kände dock att mina ben var som betongklumpar och kan bara vara cyklingen som är orsak till det..Torde vara 10 månader sedan jag cyklade senast...Vid 5 km ville benen bara skrika och rymma från löpbandet- surt då allt annat kändes super och kunde pinna på hur länge som helst...vid 6,5 gav jag upp och klev av bandet. Sur över detta så rev jag av ngr utfall- bara för att blåga benen ännu mera samt testade lite bålstabilitets övningar på en sån balansboll. De hade ett så fint schema med övningar på gymmet att jag bara var tvungen att testa...kul men lite marigt att hålla balansen..men är väl vitsen antar jag...

Efter att jag gjort mig representabel igen så var det bara att knalla hem igen..en tur på ca 1,5 km. Hann precis hem innan jag slog en snabb kik på klockan samtidigt som det piper till i telefonen-T som messar att hon är framme. Bara att dra på sig skorna igen- tillbaka samma väg för att möta therese och sedan knalla hem samma väg igen.

just ja..vad gäller maxim gel strawberry- blir inget jag tar med mig på halvmaran inte..tog en liten "mun" med gel och den höll på komma upp igen..tvi vale - blev påmind om den glucosbelastning jag gjort för många år sedan...

så tacksam för andra alternativ till gel på långpass...

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss