doping, kapitalism och undanflykter...

Jaha..så var det igång...även detta mästerskap. 30 åkare har blivit avstängda från att starta i OS pga positiva dopingtest. Vi kan bara spekulera i vilka dessa är då vi inte har det bevis eller den information som bla Wada har..MEN kan inte låta bli att fundera. Irina Chazova, en av Charlotte Kallas svåraste OS-konkurrenter på öppningsdistansen 10 kilometer fristil på söndagen, kanske inte kommer till start. Och vad är då orsaken till detta?? Jo hon ramlade oc bröt en tå!! En tådjävel!! Visst, jag har brytit tår och vet att det gör förbannat ont. Jag har också åkt längdskidor med brytna revben..det är inte heller för trevligt, men man överlever..om man måste..Som sagt, vi har inte full information vad gäller dessa 30 avstängda. Men nog måste det vara fler än jag som börjar fundera...Vilka kan dessa 30 vara ? vilka nationer osv? för mig så är det tyvärr inte svårt att rikta misstankarna mot ryssland och ffa längdskidåkning och skidskytte. Rätt eller fel..don´t know..Det blir ju inte bättre av att just bla irina Chazova varit avstängd just för doping...
och kommit tillbaka denna säsong och åkt likt ett lokomotivt...tillåt mig vara skeptisk..För mig så är en gång dopad alltid dopad och det spelar ingen roll vilken nation det handlar om. Tycker lika illa om Ludmila engquist´s doping som finnarnas..thats it! Vad som är än värre är dessa djäkla undanflykter..så vara om d är bruten tå som om det helt plötsligt är någon smugglat in oförbjudna preparat i den aktivas sportdryck...Doping är doping..så är d bara..

Hoppas varje gång på ett mästerskap utan doping. Men så länge gränsen för att uppnå ett visst resultat flyttas längre fram, samt då stora pengar och sponsorer är inblandade, ja så länge kommer det att finnas dopingklassade preparat..För en OS medalj är få förunnat. Det krävs åtskilliga timmars träning och uppoffringar för att nå dit...Därför tycker jag det är en formidabel idé av bla svenska landslaget att inte utfärda stora checkar vid OS medaljer..Det gör de aktiva peppade att vinna dessa medaljer, för att de själv vill..Inte för pengarnas skull. Sen är d ju så att våra idrottare går ju inte lottlösda vid evt. medaljer.Ohnej..deras sponsorer ser en direkt värdeökning i deras vara då deras guldklimpar till idrottare tar medaljer...Så givetvis måste ju detta premieras...

Som sagt. Om idrotten skulle vara mindre kapitalistisk så skulle dopingen enligt min åsikt minska..Dock en fundering..vilken nation har flest andel dopade idrottare som fällts genom tiderna...hmmm strofen "sådan är kapitalismen!" känns inte riktigt helt implementerad i idrottsvärlden...
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss